Bliver Facebook den nye Google?

2

Jeg har fulgt Facebook i lang tid, og har ligelede selv været medlem af det sociale netværk i mange år. Det har indtil videre kun gået fremad for Facebook, modsat andre sociale netværk, der hurtigt dør hen efter blot få år, fordi de ikke formår at innovere. Et godt eksempel på dette er MySpace.

I denne editorial vil jeg gerne lige komme med min personlige holdning omkring Facebooks mange opkøb og introduktion af nye produkter, samt de mange rygter der for tiden svirrer om det sociale netværk.

På få måneder har vi set Facebook opkøbe det sociale netværk Instagram, der har over 40 millioner brugere, og det er en god mulighed for Facebook, at få del i de mange billeder som folk har uploadet derinde. For nyligt introducerede Facebook så selv deres Facebook Camera, som tilbyder meget af samme funktionalitet.

Tager vi et kig på hvad Facebook kan tilbyde, så har vi set det sociale netværk lancere en kamera-applikation, hvorfra man kan redigere og uploade billeder. For nyligt er Facebook blevet børsnoteret, mens aktien dog hurtigt her er faldet. Ligeledes har Facebook før lanceret 2 smartphones; ChaCha og Salsa, og meget tyder på at vi allerede til næste år ser en ny smartphone, med langt større integration.

Netop med den næste Facebook-telefon forventes det at softwaren er bygget af Facebook, og at der altså ikke er Sense eller andre brugerflader ovenpå. Det er meget sandsynligt at det baseres på Android, men at det tilpasses så meget, at Facebook gør det unikt – noget vi tidligere har set Amazon gøre på deres Kindle Fire.

Facebook er uden tvivl verdens største sociale netværk med 900 millioner brugere, og med den mængde information de har om brugerne, ville det være oplagt de også indtog smartphonemarkedet, og på den måde kunne målrette annoncerne endnu mere mod brugerne. Rygterne tyder da også på, at Facebook vil opkøbe Opera Software, som er kendt for deres browser, og har over 200 millioner brugere.

Det sociale netværk satser stigende på mobilbrugerne, og vi har også set Facebook introducere Facebook Messenger, som samler dine kontakter på telefonen, og hvor du kan danne gruppesamtaler med dine venner på Facebook. Det samme har vi også set blive introduceret til PC og Mac.

Vi har set Facebook introducere deres App Center, som også vil tillade at man kan køre Facebook-apps på mobilen. Som det kan ses, har Facebook gang i meget, og deres seneste annonceringer peger på, at vi kan se frem til en smartphone fra verdens største sociale netværk.

Der er ingen tvivl om at Facebook gerne vil have del i millioner af brugeres data, og det er en smart måde at få det på gennem deres smartphones. Jo mere de kan målrette annoncerne, jo flere penge tjener de, og ligeledes bliver de også nødt til at indtage nye markeder, så de kan sikre at folk ikke mister interessen for det sociale netværk.

På trods af en svigtende børsnotering, tror jeg at Facebook hurtigt igen kan overbevise aktionærerne om, at de sagtens kan innovere. Det skal ske med deres Facebook-telefon, hvor du overalt fra telefonen kan få notifikationer om din Facebook-profil, modtage Facebook-beskeder, tjekke din kalender, og andet; meget af det kan man allerede i dag direkte fra det sociale netværk.

Facebook er på vej til at blive det nye Google. Med dette mener jeg, at de er på vej til at dominere flere markeder; Google startede ud som en søgemaskine, og i dag står de blandt andet bag verdens største browser, Android, og det populære sociale netværk Google+. Forskellen er dog her, at Facebook ved langt mere om os.

Dette var blot min personlige mening om Facebook, som jeg lige havde lyst til at dele. Men hvad mener i? Tror i at Facebook virkelig kan fortsætte fremgangen? Jeg vil gerne høre hvad i mener, nedenfor i en kommentar!

Del artiklen:

Om skribenten

Jeg har altid haft en kæmpe interesse for teknologi og gadgets, og efter at have skrevet på blogs og for andre, besluttede jeg i februar 2011 at starte GearNYT, som jeg nu dagligt driver med mine øvrige skribenter.

2 kommentarer

  1. Interessant artikel, og gode pointer. Men jeg er ikke enig. Jeg tror at Facebook er ved at nå et mætningspunkt, og alle de tiltag der foregår lige nu er for at malke så meget som muligt inden det er for sent.

    Der er flere ting der gør at jeg tror Facebook er ved at nå et mætningspunkt:
    – Behovet for online social omgang ændrer sig (hele tiden). Snart vil flere folk begynde at føle det er ligegyldigt det de kan med et socialt netværk som Facebook. (Myspace som eksempel)
    - Facebooks konstante “innovative” tilgang er i sidste ende noget der ødelægger. En del er utilfredse med det nye profil layout, som ikke er bygget særligt logisk op fra brugerens synspunkt (Derimod er det bygget logisk op fra Facebooks synsvinkel)
    - Et produkt, som det sociale netværk Facebook er, vil altid passe ind i et produkts livscyklus kurve (PLC-kurve), og vil derfor på et tidspunkt nå til nedgangsfasen.

    Facebooks børsnotering er måske heller ikke det bedste fremtidsmæssigt for Facebook, specielt ikke med en aktie der er overvurderet.

  2. Jeg er selv på Facebook, men bruger ikke siden meget. Jeg er mere en Google+ mand. Jeg har dog en stor respekt for, at rigtigt rigtigt mange bruger Facebook, hver eneste dag. For mange mennesker er Facebook internettet, og de bruger kun sjældent andre sider. På den vis er Facebook gået hen og blevet det nye Google. Det er nemt som tech kommentator at lade sig forblinde af sin bedre viden om de mange alternativer der er til Facebook, og derfor ende med at pege fingre af folk der bruger Facebook på den måde. Det ændrer dog blot ikke på det faktum, at mange er rigtigt glade for Facebook.

    Alle disse mange glade brugere er dog ikke lig med, at Facebook automatisk er et godt produkt. Det Facebook vi bruger i dag ligger meget langt fra det Facebook jeg mødte da jeg meldte mig ind i klubben for 5 år siden. På trods af de mange forbedrings forsøg så er Facebook forvirrende, rodet og uoverskueligt at bruge, hvis man ikke er ihærdig daglig bruger. Deres mobil og tablet apps hjælper lidt med at skære ned på rodet, men giver så langt fra adgang nok til at gøre dem egentligt brugbare. Her skal jeg nok lige bemærke, at Google+ app’en til mobil og tablet på ingen måde er bedre. Denne høje kompleksitet vil ende med at holde nye brugere fra at begynde at bruge Facebook. Sker dette så skal Facebook altså kunne leve op den meget høje værdiansættelse de har fået på børsen gennem deres eksisterende brugere. Jeg føler mig helt sikker på, at dette ikke vil kunne lade sig gøre. Der vil komme en ny spændende ting som en stor del brugere vil vælge at bruge i stedet. Instragram var et rigtigt godt eksempel på en alternativ platform, hvilke Facebook jo tydeligvis også fik øje på.

    Facebook vil dog ikke kunne fortsætte med at bruge penge på den måde til at købe alle potentiale konkurrenter. Der hviler et meget stort ansvar på Facebook skuldre for at kunne levere på deres børs værdi. Jeg tror aktien vil falde en del endnu, og jeg kunne være i tvivl om den nogen sinde kommer på over de $39 pr. aktie den startede på. Der har været en del tale om en Facebook mobil. Tanken er interessant, og rygterne er ude på det helt rigtige tidspunkt til at holde live i aktiehandlen. Jeg ser blot ikke, hvordan en sådan mobil nogen sinde ville kunne få ordentlig succes.

    Hvis Facebook vælger at bygge en Android baseret mobil designet af en af de store Android mobil producenter vil de altid ende med, at skulle konkurrer mod den samme producents billige Android modeller, med den officielle Facebook app. Facebook kan selvfølgeligt vælge at ligge langt flere funktioner i en Facebook mobil, men hvis de skal holde alle deres brugere glade, og det er jo nok en nødvendighed, vil der ikke gå lang tid før den officielle iOS/Android app kan de samme ting. Det vil på den måde kunne lykkedes Facebook, at blive uvenner med deres brugere ikke mindre end to gange. Første gang når de bygger en langt bedre app til deres egen mobil og på den måde stille de mange brugere, der ikke kan eller vil købe ny mobil dårligere. Derefter når så udbygger den officielle app med samme funktioner, og sætte alle dem som har købt en Facebook mobil i en klemme da de nu pludselig kunne have valgt en helt anden type mobil, som måske i virkeligheden passede bedre til dem. De mobile forsøg vi har set fra Facebook allerede har i hvert fald vist, at det er sådan det vil gå.

    Jeg er altså ikke helt sikker på, at vi vil se Facebook udvide og udvikle sig til en endnu større spiller på den sociale arena. Jeg er heller ikke sikker på, at vi nogen siden vil se en Facebook mobil. Det bliver dog utroligt spændende at følge, og se hvad Facebook ender med at blive.

Skriv en kommentar